Zuid Afrika

21 april 2014 - Hilversum, Nederland

British Airways

Met de gewonnen tickets van British Airways vlogen we op 01 april 2014 via Londen Heathrow naar Johannesburg, 12 dagen later weer terug.

Overstap in LHR is in Terminal 5, dus geen transfer naar andere terminal, dat scheelt tijd. Vlucht heen en terug ongeveer 11 uur tussen LON en JNB v.v.

Je kunt 23 kg ruimbagage meenemen.

Vanaf februari 2014 vliegt BA met een Airbus A-380 naar JNB.

Terugvlucht was met een A-380, als je dat eenmaal gewend bent, wil je niet anders meer.

Service aan boord: heen matig, terug goed. (Economy class=World Traveller class)

Op de heen reis ging alles heel erg gehaast, leek wel of er te weinig cabinepersoneel was.

Zal wel niet, maar zo voelde het. Waren ook niet bijzonder vriendelijk.

Je krijgt wel een deken, mini kussen en mini tandenborstel. That's it.

's Nachts komen ze niet langs met extra water bijvoorbeeld.

Terug, in de A-380 was het iets beter.

Geen tijdsverschil tussen AMS/LON en JNB, dus geen jetlag!

BA

AAA (African Ample Assistance)

Keurig, compleet routeboek met vouchers (vouchers zitten achterin het routeboek en zijn per stuk los te scheuren).

Veel algemene informatie ZA, over bevolking, Nationale symbool, cultuur, taal, vervoer, 'weetjes', flora en fauna, sterrenhemel, openingstijden, prijspeil, fooienbeleid, (in restaurants goed=10%, prima=20%, bijtankstation paar Rand, parkeerwachters 1 a 2 Rand, supermarkt 1 a 2 Rand)

Met als laatste veel belangrijke adressen en telefoonnummers

Meet & Greet JNB airport door AAA:

Meteen na aankomst werden we opgewacht door vertegenwoordiger van AAA (Moratiwa Tours), die bracht ons naar Budget verhuurstation om de auto op te halen....klein misverstand:

We hadden namelijk een camper gehuurd en zouden die de volgende dag pas ophalen bij KEA Campers.

Bedoeling was overhandiging van het routeboek en de vouchers en ons te brengen naar de shuttle transfer van het Fly Inn Lodge.

Deze shuttle transfer bestaat niet meer of rijdt niet altijd meer. Dat was een beetje onduidelijk. Geen nood aan de man: de eigenaar van het hotel kwam ons persoonlijk halen, gewoon met zijn eigen auto.

Zo gebeurt dat bij andere klanten ook.

Het wachten op de eigenaar duurde wel iets meer dan een uur, in die tijd dronken we met de vertegenwoordiger van AAA koffie en vertelde hij erg veel over onze route, leuke wetenswaardigheden en mooie verhalen over zijn land. Maar gaf ook veel nuttige tips over: waar en wanneer je het beste kunt pinnen (niet in het weekend want dan kunnen er erg lange rijen bij de pinautomaten staan) , dat er nog steeds bij veel benzinestations contant betaald moet worden.

Altijd belangrijk is: tanken wanneer het mogelijk is, zorg dat de tank zo goed mogelijk gevuld is/blijft. Soms kom je echt 200/300 km geen benzinestation tegen.

IMG_2764IMG_2762IMG_2763

Fly Inn Lodge, Johannesburg

Geboekt via AAA,

Door de eigenaar van het hotel opgehaald van de luchthaven en naar het hotel gebracht. Ongeveer 15/20 minuten.

Het hotel ligt in de buitenwijk Boksburg.

Alleen vanuit de auto heb ik iets van de wijk gezien. Rustig, alleen laagbouw, typsiche ZA buitenwijk.

'Helaas' de rest van de dag in het hotel gebleven. Het is niet raadzaam de wijk te gaan verkennen. Ons werd gezegd dat we wel even naar de Shoppingmall  (East Rand Mall) gebracht konden worden en weer opgehaald.

Maar om nu een eerste dag in een Shoppingmall door te brengen, was niet helemaal mijn plan. Eenmaal in een ander land, wil ik het land leren kennen! Dat kan wel in ZA, maar niet in Johannesburg!

Was en is toch nog steeds te gevaarlijk!

Fly Inn Lodge, standaard hotel:

Een prima standaard hotel, ruime en schone kamer, prima bed, airco, tv, schone badkamer met handdoeken en stuk zeep. Verwacht geen luxe artikelen in de badkamer of een minibar.

Ontzettend aardig personeel; open, hartelijk, bescheiden, meedenkend met de gast.

Voor sommige kamers is een zitje om lekker buiten te kunnen zitten. Er is ook een tuin en zwembadje. Dat nodigt niet echt uit om te gaan zwemmen, maar toch.

In de lobby staat de hele dag koffie/thee en gekoeld water, en is de WIFI gratis en goed.

De receptioniste kwam tussen de middag vragen of we een lekkere tosti wilden, dat zou ze wel even gaan maken. Zalig! Voor het spectulaire bedrag van Euro 1 p.p.

Het hele hotel is ommuurd met boven de muur electrische bedrading. Het hek is gesloten. Dat gaf mij wel een opgesloten gevoel.

Toch zou ik hier zo weer naar toe gaan.

In de directe omgeving is een heel goed restaurant: Ora Bella (dat had ik van te voren al op internet gevonden). Op slecht 5 minuten rijden met de auto.

Eigenaar van het hotel bracht ons en na een fantastische maaltijd en avond, bracht de eigenaar van het restaurant ons weer terug naar het hotel.

Niemand wil dat je zelf over straat gaat. Ze willen graag dat je met een positief gevoel naar ZA komt en met datzelfde gevoel het land ook weer kunt verlaten.

Ook kun je in het hotel dineren, ze maken gewoon wat je zou willen hebben. Als je het van te voren opgeeft, gaan ze boodschappen doen.

Het ontbijt was prima verzorgd en inclusief. Toast, muffins, cereals en melk, yoghurt en fruit. Koffie, thee, sap en water. De eieren worden per persoon klaargemaakt naar wens!

Al met al een goed standaard hotel, prima prijs-kwaliteit verhouding.

Kijk niet of de kamer een likje verf nodig heeft en of de badkamer wel modern genoeg is. Het is Zuid Afrika!

IMG_2227IMG_2772IMG_2774P4038001IMG_2776IMG_2778IMG_2239IMG_2240IMG_2765IMG_2769IMG_2235IMG_2231

KEA/Britz/Maui Campers

Volgens afspraak transfer vanaf het hotel naar het depot van KEA/Britz/Maui. Depot ligt in de wijk Kempton Park, ongeveer 15 minuten rijden vanaf de luchthaven.

Ongeveer 20/25 minuten rijden vanaf Fly Inn Lodge. Prima op tijd, goed geregeld.

KEA biedt gratis transfer aan op eerste en laatste dag van de huurperiode (van/naar airport of airporthotel-of hotels die relatief dichtbij airport liggen).

Transfers vanaf/naar stadshotel kunnen ook geregeld worden, tegen bijbetaling.  Redelijke prijzen (bijv. R250) voordeliger dan zelf taxi nemen.

Hartelijk ontvangst op het depot, meteen koffie/thee aangeboden. Het doornemen van alle papieren en tekenen hiervan neemt wel wat tijd in beslag. Zeker een uur.

Daarnaast nog ruim een uur uitleg van de camper. Dit is wel nodig en erg handig.

Als er klanten zijn die meteen na de vlucht de camper ophalen, is er ook gelegenheid tot douchen etc. Erg ruim en schoon allemaal.

Erg aardig personeel. Ze nemen echt de tijd voor je!

De uitleg is heel duidelijk, ook extra informatie over waar te tanken en waar de eerste boodschappen gedaan kunnen worden is erg nuttig.

Grote supermarkt met ruim parkeerterrein ligt op nog geen 5 minuten rijden.

Check goed of de hele inboedel compleet is en check de buitenkant goed op eventuele krassen/deukjes die er al in kunnen zitten.

Bagage/Koffers kunnen opgeslagen worden bij KEA (op eigen risico).

Het rijden met de (mini)camper: de KEA 4WD STX ging prima! Een hele compacte,sterke wagen. Even wennen aan het links rijden.

Onverwachts heel veel ruimte binnenin. Een van de zijkanten kun je uitklappen en dat wordt een heel comfortabel 2 persoonsbed. Dikke matras erop, inclusief hoeslaken, goed dekbed en lekkere kussens.

De 'leefruimte' binnen is natuurlijk niet heel ruim, maar doordat je het plafond omhoog klapt, is de stahoogte wel zeker 2 meter. Dat geeft geen benauwd gevoel.

Alle ramen/ritsen werkten goed.

Er is kastruimte, dat is handig voor alle kleine spullen. Je hebt niet een hele kledingkast ofzo aan boord. Maar ook niet nodig. Je reist door ZA!

Echt heel fijn en practisch is de grote koelkast en vriezer: inhoud 80 liter. Je kunt gemakkelijk boodschappen voor 2/3 dagen inslaan.

De inboedel is prima, alles is 'bushproef' dus geen glas en aardewerk, maar emaille bekers en plastic borden.

Je krijgt informatie over campings mee en een routekaart van ZA.

Een Roadatlas (bij benzinestation te koop) is geen overbodige luxe.

Een internationaal rijbewijs is verplicht.

Tips voor het rijden:

- Denk aan de max. snelheid:

gravelroads 60 km/h dit haal je nooit! Je mag blij zijn als je hier 30km/h kunt rijden.

tar roads (=geasfalteerde wegen) 100km/h of 120 km/h

town roads (=binnen de 'bebouwde kom') 60 km/h

- Er wordt heel streng op snelheid gecontroleerd: OVERAL (zelfs in Kruger NP), het kost je veel tijd en geld als je aangehouden wordt.

- Niet in het donker rijden!

- Kijk iedere 250 km de bandenspanning na. (Spanning moet zijn voorbanden 2.5, achterbanden 3 voor normale wegen; spanning op voorbanden 1.8 en achterbanden 2 voor rijden in zacht zand)

Apparaat om de bandenspanning te meten en aan te passen zit in de camper (Air compressor)

- Zorg voor voldoende drinkwater en voldoende benzine.

- Rijden in regen: let op waterstroompjes/rivieren/rivierbeddingen waar je soms doorheen moet; rijd heel langzaam, je raakt gemakkelijk een rots of boomstronk.

- Volg de aanwijzingen hoe je de 4x4 dient te gebruiken goed op!

- Neem geen lifters mee.

Onze vakantie viel in de herfst van Zuid Afrika. Op zich een mooie en goede reisperiode. In hun zomer heeft het heel lang en heel hard geregend, zeker wel 3 maanden lang. Dat is uitzonderlijk.

De wegen waren dan ook heel erg slecht, heel slecht! Heel veel potholes (=gaten) in de wagen, echte gaten! Ook waren er wegen gewoon weg of helemaal gesloten. Een omleiding wordt niet gegeven.

Of bruggen zijn weggeslagen. Soms moet je wel ruim 100/150 km omrijden om er vervolgens achter te komen, dan je daar ook niet verder kunt. Omkeren en alternatief zoeken.

Het geeft je wel wat avontuur! Uiteindelijk zijn we overal aangekomen.

Het is vroeg donker in Zuid- Afrika, daar moet je ook echt rekening mee houden. Half 6/6 uur is het donker, echt donker.

Het beste is om 16.00 uur aan te houden als tijd om in je lodge/hotel/restcamp te zijn. Dan heb je nog wat speling.

De KEA 4WD STX heeft:

2 grote jerrycans

2 grote watertanks a 20 liter per stuk , en een extra accu (=reserve accu voor koelkast, verlichting en warm water)

Standaard 2 gasflessen: 1 voor de keuken (los) en 1 zit vast aangesloten aan de warmwaterboiler.

Warm water werkt op gas of op electriciteit.

Er is ook een EHBO kit aan boord.

Rijdt op diesel, overal verkrijgbaar en kost ongeveer 14 Rand per liter.

De STX rijdt ongeveer 1:10

Tolwegen:

Eerste stuk wordt betaald via E-tag (dit bedrag Rand 250 wordt van te voren door KEA geind), daarna zijn de bedragen bij voorbeeld (vanaf Jo'Burg richting Pretoria, richting Polokwane)

Rand 8,50

Rand 40

Rand 12

Dit was ongeveer tot de afslag Modimolle

Je kunt contant betalen en bij sommige poortjes met een creditcard.

IMG_2252  IMG_2798  IMG_2806  IMG_2791IMG_2794

Kololo Game Reserve, Vaalwater

Rechtstreeks geboekt.

Kololo Game Reserve ligt in de provincie Limpopo.

Midden in het Waterberg natuurgebied en het gebied is malariavrij!

Ontzettend leuke lodge in een prachtig gebied!

Naast het Kololo Game Reserve ligt het Welgevonden Nature Reserve, in Welgevonden kun je een Big 5 Game Drive maken voor Rand 475 p.p.. Game Drive voor een hele dag kost Rand 675 p.p..

Kololo biedt ook een Game Drive aan, op eigen terrein. Veel wild te zien, met een leuke enthousiaste ranger.

Er zijn villas en chalets te huur, op basis van HP incl. de Game Drive.

Onze chalet was voor 4 personen, chalet met mezzanine, buitenkeuken en grote braai! Omdat je er o.b.v. HP verblijft heb je dit niet nodig, maar leuk is het wel.

Daarnaast kun je goed wandelen en fietsen over het terrein en fiets je zomaar tussen de zebra's en impala's. Er is ook een zwembad met mooi houten terras.

Het diner en ontbijt waren fantastisch, heerlijk en in een mooie omgeving met prima bediening. Gasten voornamelijk uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zuid Afrika.

In het hoogseizoen zijn er ook activiteiten voor kinderen: spoorzoeken, sterren kijken, bush cooking etc.

Bij voldoende gasten bieden ze ook wel een een bush braai of bush breakfast aan in plaats van het normale diner en ontbijt in het restaurant.

Er is nog veel meer mogelijk bij Kololo: fotografieworkshop, safari te paard, excursies naar ranches in de buurt.

De folder geeft aan dat Kololo slechts 3 uur vanaf Johannesburg airport ligt.

Het laatste stuk  30 km  is een dirt-road (=gravel) en hier doe je wel een uur tot 5 kwartier over.

Zorg dat je voor het donker binnen bent!

www.kololo.nl     [email protected]

De eigenaar is Nederlands en ze hebben een marketing kantoor in Gouda, Nederland.

www.facebook.com/kolologamereserve

Kololo is absoluut de moeite waard!  Probeer hier minimaal 2 a 3 nachten te verblijven, 1 is écht te weinig weten we nu uit ervaring!

IMG_2840IMG_2862IMG_2848IMG_2852IMG_2915IMG_2933IMG_2247IMG_2251IMG_2256IMG_2258P4038007P4038013P4038022P4048029P4048037

Matamba Bush Campsite, Vaalwater

Built by campers, for campers

Rechtstreeks geboekt, gevonden via internet/facebook.

Eigenaar is een Engels stel met een passie voor reizen en Afrika in het bijzonder. Dat merk je aan ieder detail!

Een unieke plek als je van het échte buitenleven houdt, puur natuur!

Het ligt ongeveer 45 km vanaf Kololo Game Reserve, ook in het Waterberg Conservancy.

*Ondanks dat het maar 45 km rijden was hebben we er een uur of 4/4,5 uur over gedaan. Weg was gesloten, brug was weggeslagen.

Geen omleiding te vinden. 125 km omgereden en weer terug. Ook hier geldt, net als overal: zorg dat je voor het donker binnen de hekken bent!

De Bush Campsite bestaat uit 2 Camps: Tau Camp & Mara Camp.

Tau Camp is 4 hectare groot en heeft 3 campsites. De campsites liggen ruim 200 meter van elkaar vandaan.

Mara Camp is een private camp en biedt plaast voor 1 party.

Alles is eco friendly. Iedere plek heeft een eigen braai en firewood wordt verzorgd.

Het wild loopt gewoon om je heen, met een beetje geluk (zoals wij hadden) naderen giraffen je ontbijttafel. 6 Giraffen inclusief de 2 kleintjes.

Wat is dat prachtig en wat kun je daar ontzettend lang naar blijven kijken!!

Oog voor ieder detail: het abolution block (douche/toiletgebouw) kan zo uit een magazine komen! Alles in natuurlijke stijl gebouwd: hout/keien/bamboe...

Ook de buitendouche en buitentoilet zijn geweldig!

Prijs ongeveer Euro 12 p.p.p.n. incl. firewood.

Info: http://www.matmababushcamp.co.za

Sue en Alan Jarman.

Absolute aanrader!

Zoals de folder aangeeft: 'Inspired by a lifetime of traveling in Africa'!

IMG_0203IMG_0209

IMG_2271IMG_2280IMG_2295IMG_2298IMG_2297IMG_2305IMG_2308IMG_2310IMG_2311

IMG_2971IMG_2942IMG_2955IMG_2969P4038007P4058060P4058072P4058080P4058083P4058085P4058091P4058092P4058093P4058096

IMG_2937

Magoebas Ruskamp, Magoebaskloof

Rechtstreeks geboekt via internet via http://www.safari.now

Net iets voor de stad Tzaneen, in de provincie Limpopo gelegen. Aan de voet van de Klein Drakensberg.

Magoebas Ruskamp ligt op een van de flanken van de berg, met prachtig uitzicht op het dal (als er geen mist is).

De omgeving is compleet anders dan wat we eerder gezien hebben. We reden door landschappen die ons deden denken aan de Alpen, Canada, Caribische bestemmingen. Fantastisch!

Er groeien veel mango's, bananen, avocados en noten. Zijn ook theeplantages.

De camping bestond uit rondavels en een paar campsites, er waren geen andere gasten, wel apen.

Daarnaast was er een aardig zwembad, restaurant, terras en een bar.

Prijs ongeveer Euro 8 p.p.p.n. incl. firewood

IMG_0196IMG_3018IMG_2318IMG_2323IMG_2331IMG_2338IMG_2344IMG_3031IMG_3034

Sefapane Lodge, Phalaborwa

Geboekt via AAA, deluxe rondavel LO

Bicycle safari door Kruger NP incl picknick breakfast/water/juice.

Vertrek 05.00 uur, retour ongeveer 09.00 uur.

Je moet wel enige fietservaring hebben en wat conditie, en niet bang zijn!

Diner in restauant Rand 600 voor 2 personen, 3-gangen diner(struisvogel carpaccio, struisvogel steak, krokodillen-sate, apple crumble met ijs en koffie complet)

Fles wijn Rand 175

Sefapane is een mooi park met mooie lodges: standaard rondavels, deluxe rondavels, villas en safari houses. Alles is goed verzorgd, in prachtig onderhouden tuin.

Daarbij leuk zwembad, in tuin, mooi terras erbij, sfeervolle poolbar en een uitstekend restaurant!

IMG_2350IMG_3064IMG_3067IMG_3071IMG_3072IMG_0228IMG_0230IMG_0232

Losse excursies zijn ter plaaste bij te boeken: bootsafari over de Olifantsrivier, Big 5 Game Drive Kruger NP, maar ook Game Drives van een hele dag richting Hoedspruit.

Excursies zijn dan wel aan de prijs.

Malaria tabletten zijn nodig voor Kruger NP en de lodges aan de rand ervan, schaf het van te voren aan in Nederland. Het verhaal dat je het gemakkelijk ter plaatse kunt aanschaffen in de apotheek, klopt niet!

De bicycle safari was een ware belevenis. Met 2 gewapende rangers op pad, binnen de hekken van Kruger NP, route van 16 km of route van 21 km. Ter plaaste wordt bepaald welke genomen wordt.

De rangers leggen alles goed uit, mocht er wild aankomen, niets doen, niet gillen, zeker niet wegrennen: maar afstappen en je fiets tussen jezelf en het dier leggen. Doodstil blijven staan.

We hebben niet veel gezien: een spin, een roofvogel, wat impala's reuzemieren en een konijntje.  Maar je bedenkt je toch dat er echt wel heel veel wild binnen de hekken van het park leeft.

IMG_3078IMG_3088IMG_3089IMG_3092IMG_3094IMG_3097IMG_3140IMG_3102IMG_3115

Satara Campsite, Kruger NP

Geboekt via AAA, campsite plus plug point

In eerste instantie hadden we de campsite Lower Sabie in Kruger NP geboekt. Dit was echter qua tijd niet haalbaar. Zou volgens de route door het park zeker 6 tot 8 uur kunnen duren.

We konden pas na 09.00 uur/10.00 uur vertrekken vanwege de bicycle safari en wilden/moesten voor 16.00 uur op de campsite zijn.

Onderschat de afstanden binnen Kruger NP niet; reken op 20/25 km per uur.

Tijdens de reis de campsite omgeboekt van Lower Sabie naar Satara, dit heeft de receptie van Sefapone Lodge voor ons gedaan. Al eerder had Magoebas Ruskamp een poging gedaan, maar daar deed internet en de telefoon het niet :-).

AAA (Alicia)  heeft het kosteloos omgeboekt en binnen een uur had ik een nieuw voucher. Ja, dat kan dus ook!

Het voucher voor de overnachting in Kruger NP heb je nodig. Bij de entree moet je je aanmelden; alle gegevens doorgeven: cc paspoort, kentekennummer, handtekeningen, en een copy voucher overnachting (als je tenminste overnacht) Dagtrips kunnen ook. Je ontvangt een 'Overnight Visitor Permit', deze moet vervolgens bij de receptie van de restcamp weer afgestempeld worden en daar ontvang je een 'Exit Permit'. Niets wordt aan het toeval overgelaten.

Entree tot Kruger NP

De Restcamps in Kruger NP zijn groot en bestemd voor veel bezoekers, er zijn veel faciliteiten: supermarkt, winkeltje, zwembad, rondavels en een groot campground.

Leuk is een plekje aan het hek, dan kun je nog wild zien lopen.

Ik vond het zelf wel een beetje massaal en vond het daardoor de minste campground die we gehad hebben.

Bezoekers zijn veel Zuid Afrikanen zelf en wat Europeanen.

P4088164P4098191P4098205P4098231P4098256P4098261

Pezulu Tree House Lodge, Hoedspruit/Marulaneng

Geboekt via AAA

Een fantastische plek! Pezulu Tree House Game Lodge is een exclusieve lodge in een Private Nature Reserve dichtbij Kruger NP en de Panorama Route.

Er zijn 8 unieke tree houses.

Het is te boeken op basis van VP en inclusief een Big 5 Game Drive en een Bush Walk.

De Bush Walk is op eigen terrein, met veilig wild, alhoewel we er wel één van de gevaarlijkste slangen hebben gezien: de Twig snake of Vine snake....

Ook een verse afdruk van een luipaard poot. De Bush walk werd meteen een stuk minder relaxed. Onze ranger/gids had alleen maar een soort 'papierprikker' bij zich.

De Big 5 Game Drive is in een nabijgelegen Game Reserve, ongeveer 20/30 minuten rijden met een jeep.

De Big 5 hebben we niet gevonden, zijn tot de Big 4 gekomen (luipaard ontbrak).

Het was wel een fantastisch ervaring om midden in een kudde olifanten te zitten.

De lunch bij Pezulu bestond uit een soort high tea, met koffie/thee/sapjes, een chocoladetaart, een huisgemaakt pizza(taart) en een schaal vers fruit.

Het diner was echt Afrikaans, een soort buffet, met liefde bereid. Daarbij een volle rode Zuid Afrikaanse wijn maakt het diner compleet.

Het ontbijt na de Game Drive was ook prima, gebakken eieren met bacon, toast, muffins, dikke yoghurt.

Ontzettend vriendelijke personeel.

De tree houses zijn echt een sprookje, ieder detail is bijzonder en zo goed over nagedacht. Let er wel op dat je niets open laat (raam, schuifpui of deur) de apen zitten zo binnen en gaan er met alles vandoor.  Onze treehouse bestond eigenlijk uit 3 delen, een soort huiskamer treehouse met voorterras, de slaapkamer treehouse met groot achterterras en een aparte badkamer treehouse met douche, wastafel en toilet.

Ook hier geldt weer: minimaal 2 nachten verblijven is het best.

IMG_0254IMG_0260IMG_0265IMG_0274IMG_3248IMG_3257IMG_3281IMG_3305IMG_3338IMG_3405IMG_3431IMG_3453P4098261P4108265P4108269P4108279P4108281P4108299P4108304P4108314P4108319

Forever Resort Blyde Canyon, Blyde River Canyon

Rechstreeks geboekt via Forever Resorts

Via de prachtige Panorama Route aangekomen bij de Blyde River Canyon. Met mooi en helder weer een prachtige route. Als het regent, heb je echt pech, dan hangt bijna alles in de mist.

De route is goed begaanbaar, veel bochten, berg op, berg af. Houd wel rekening met de rijafstanden en de rijtijd. Als je achter een vrachtwagen zit, en die zijn er erg veel (er zijn kolenmijnen in dit gebied en er rijden dus veel kolenwagens rond) kun je vaak niet harder dan 20/25 km per uur.

Deze campground, leek een beetje op een soort ANWB camping, heel veel faciliteiten, heel groot. Er zijn ook vakantiehuizen te huur, is een jeugdherberg op het terrein, een groot restaurant, een manege, een helicopter platform, zwembad, grote speeltuin, kampwinkel etc.

We zagen weinig andere gasten, slechts 2 andere kampeerders.

Prijs Euro 6,50 p.p.p.n. incl. stroom en eigen braai.

IMG_3516IMG_3526

12 Decades Hotel, Johannesburg

Geboekt via Booking.com

Hotel bestaat uit 12 kamers op de 7e etages van een oud, industrieel pand. Omgetoverd tot een soort moderne loft-achtig gebouw.

Op de ander etages wonen o.a. studenten van verschillende academies: mode-academie, art, film-academie.

Ontzettend leuk ingericht, de sfeer is heel bijzonder.

Iedere hotelkamer heeft een ander thema, een andere decade.

De inrichting van de kamers is ontworpen door artiesten en designers.

de 12 kamers geven de geschiedenis van Johannesburg weer van de jaren 1886-2006.

Wij hadden kamer 1966-1976, 50 stories.....

IMG_3553IMG_3554IMG_3558IMG_2439IMG_2440

In Maboneng Precinct vindt je o.a.:

Main Art Gallery(brunch op zondag)

Museum of African Design

Arts on Main

Restaurant Pata Pata

IMG_2451IMG_2442IMG_0295IMG_0300IMG_0309IMG_0313IMG_0316IMG_0323IMG_0329

Helaas hebben we hier niet geslapen, terwijl we even de buurt aan het verkennen waren en uit eten waren, voor de deur nota bene  is de kamer opengebroken en alles overhoop gehaald!

Ondanks de security voor de deur,  de security bij de parkeergarage en de camera op de gang. En de aparte sleutel die je nodig hebt om voorbij de receptie te komen, de sleutel voor de lift en de kamersleutel.

De schade viel achteraf mee, het meeste van waarde hebben ze niet meegenomen, de laptop en mijn parfum wel.

Politie heeft rapport geschreven, neemt geen vingerafdrukken, maakt geen foto's en bekijkt geen camerabeelden. Dat deed de security van het hotel (achteraf) nog wel.

We konden hier niet meer slapen omdat er geen slot meer in de deur zat, de General Manager heeft ons overgeplaatst naar een ander hotel, een airport hotel: The Nicol (in de wijk Bedfordview).

IMG_3574IMG_3575IMG_3608

The Nicol behoort tot de dezelfde keten als 12 Decades: Urban Hip Hotels & Apartments.

Vlak voor vertrek verscheen er een artikel in de Volkskrant waarin stond:

'Het Zuid Afrikaanse Johannesburg staat bekend als grimmig en gevaarijk.

De wijk Maboneng is anders: veilig, gemengd en hip.'

Tja, helaas is het soms toch anders.....

Prijs 12 Decades via Booking.com Euro 60 p.k.p.n. LG

(Dit hotel staat tijdelijk niet meer op de site van Booking.com??)

The Nicol, Johannesburg airport  (Urban Hip Hotels)

Een prima, luxueus hotel in de veilige wijk Bedfordview. Centrale ligging.

Het hotel heeft studios, 1-2 & 3 bedroom apartments.

Leuke ontbijt/lunch ruimte en een mooi terras met pool (klein) en ligbedden en parasols.

Wel ommuurd en electrische bedrading, ook hier.

Rijtijd naar de airport ongeveer 15 minuten, 250 Rand per taxi.

IMG_3620IMG_3623IMG_3628

KEA 4WD STX

Veel bekijks hadden we wel!

IMG_3045IMG_3046IMG_3047IMG_3048IMG_3049

Komend najaar bezoek ik zeker weer de South African Roadshow om nieuwe inspiratie op te doen voor een eventueel volgende reis naar dit prachtige land!

Met dank aan South Africa Tourism, British Airways, Kololo Game Reserve, AAA, KEA en WRC Reizen.